Boerrigter, Han

Voornaam: 
Han
Voorletters: 
J.A.
Achternaam: 
Boerrigter
Geboortejaar: 
1935
Geboorteplaats: 
Nijmegen
Geboorteland: 
Nederland
Werkperiode: 
1963 - heden
Overlijdensjaar: 
2023
CV: 

Johan Alexander (Han) Boerrigter is geboren op 3 juli 1935 te Nijmegen. Zijn vader is Nederlander, zijn moeder half-Chinese. Een groot deel van zijn jeugd brengt hij door in Groningen. Han vertrekt in 1953 op achttienjarige leeftijd naar Powell-River, British Columbia (Canada) en is dan werkzaam in de petro-chemische sector en op een ingenieursbureau bij General Electric. Aansluitend is hij hoofdontwerper van pijpsystemen voor kerncentrales. Wanneer een groep in keramiek geïnteresseerde vrouwen hem vraagt een draaischijf voor hen te bouwen, wordt zijn interesse in keramiek gewekt. Zijn keuze voor keramiek is wellicht niet zo toevallig als het lijkt. Na een eerste kennismaking met klei laat Boerigter niets meer aan het toeval over. Eind 1963 stookt hij zijn eerste stukken en in juli 1964 wint hij al een tweede prijs op een tentoonstelling in Vancouver. In eerste instantie is hij autodidact. Later volgt hij van 1962 tot 1964 de opleiding aan de Vancouver School of Art in Canada. Zijn docenten zijn Wayne Ngang, Heinz Laffin en prof. Robert Weghsteen. Rond 1970 verhuist Han Boerrigter naar Amerika en volgt hier van 1970 tot 1972 de opleiding aan de Pasadena Art College in California bij Carlton Ball, Daniel Rhodes en Susan Peterson. Hier bouwt hij zijn eerste gasoven. Glazuren vormen telkens het voornaamste aandachtspunt van zijn studie. Hij is erg geïnteresseerd in de oude glazuren uit China, Korea en Japan. In 1973 keert Han terug in Nederland. Hij begint zijn eigen atelier eerst in Hallum (fr) en vanaf 1978 in Mussel (gr). Rond 2020 ruimt Han zijn atelier op en verhuist hij naar Leeuwarden. Hier overlijdt hij op 11 januari 2023.

Techniek

Tussen 1960 en 1962 wordt aardewerk gestookt, van 1963 tot 1970 reductie gestookt steengoed tot 1280 gr.C. en Raku tot 1150 gr.C. Vanaf 1970 werkt Boerrigter met reductie gestookt steengoed en porselein van 1366 tot 1425 gr.C.

Glazuren

Han heeft een grote voorliefde voor de glazuren uit het verre oosten. Hij analyseert de bestanddelen van deze glazuren om zo de recepten te herontdekken. Deze recepten veranderd hij. Na jarenlange experimenten verbetert hij de analyses en ontwikkelt nieuwe recepten voor standaardglazuren. Bij de zeer hoge temperaturen mislukt circa 90% van de oven maar de overgebleven 10% heeft een zeer heldere kleur glazuur. Door een gewaagd afkoelingsproces bereikt hij een craquelé dat zijn weerga nier kent.

Vormen

De basisvormen van de potten stammen af van de theekeramiek uit het verre oosten. Theepotten, theebusjes, kleine doosjes voor rokerij, theekommen enz., zoals ook, ter decoratie van de theeruimte, de bijbehorende ikebanastukken, worden in gevarieerde vorm soms tot in het reusachtige vergroot. De zo ontstane potten verliezen daarmee hun oorspronkelijke functie binnen de theeceremonie. Daardoor is hun functionaliteit veranderd en verbindt de vorm zich met de sierlijkheid van de contouren tot een kunstzinnig geheel vol harmonie. Dé uitdaging voor Han! De vorm neemt contouren aan. De decoratie van de oppervlakte met het kleurrijke glazuur, voltooit bijna het scheppingsproces, dat zich dan in de glazuurstook volledig moet waarmaken. De metaalhoudende kleuren krijgen tijdens het stoken bij zeer hoge temperaturen hun duurzame schittering. Daar de glazuren bij verschillende temperaturen smelten, bestaat bij meerdere kleuren op één pot het gevaar dat deze kleuren in elkaar vloeien. Hier is een zeer nauwkeurige materialenkennis voor nodig, om alle kleurnuances in de, door de kunstenaar gewenste opstelling, op de potten te laten verschijnen. Zijn immense kennis van de glazuren en zijn beheersing hiervan tijdens het stoken, geven  Han Boerrigter de vrijheid schoonheid te creëren (tekst: Dr. Marion Roehmer, Hetjens-Museum Deutsches Keramikmuseum, Düsseldorf).

Decors

Ook de motieven van zijn werk roepen historische voorbeelden in herinnering; vlinders, geisha's en werken in de vorm van een drieluik keren geregeld terug. Daarnaast kenmerkt zijn oeuvre zich door het ingetogen karakter en de eerlijke eenvoud van de afzonderlijke werken. Dit laatste valt grotendeels te verklaren vanuit zijn belangstelling voor het zen-boeddhisme.

Bezoek Han Boerrigter via www.hanboerrigter-ceramics.nl

Afbeeldingen: Vroeg portret Han Boerrigter; portret Han Boerrigter (bron: Noorderland Magazine, foto Anneke Gambon); Portret 2017, foto Jorgen Caris (Trouw 15-07-2017); vaasje: coll. Brouwer - Van Visvliet.

Werk: 

Han Boerrigter heeft in 1975 een grote expositie in Keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden. Verkoopexposities heeft hij destijds bij Gebr. Douwes aan het Rokin 46 te Amsterdam. Han Boerigter maakt potterie en wandreliëfs in keramisch materiaal, voorts sieraden en plastieken in roestvrij staal en koper.

Bibliografie: 
  • Spruit-Ledeboer, Mieke G. - Nederlandse Keramiek 1900-1975, Assen 1977.
  • Baas, Fredric, in: Keramika, nummer 2 2005, p. 24 e.v. hieruit tekstgedeelten.
  • Plenter, H.J., in: Scheppend ambacht - Keramiek van Han Boerrigter, 1979.
  • 100 Nederlandse keramisten, Galerij 'De Ark', Boxtel, 1974.
  • 100 Nederlandse keramisten, catalogus bij de expositie in Galerie De Ark te Boxtel van 13 december 1974 tot 6 januari 1975.
  • Romijn, Jaap, Han Boerrigter - Head and hands, filosofie en keramiek.
  • Han Boerrigter, keramist bij uitnemendheid, tekst bij een tentoonstelling Kunsthandel Gebr. Douwes BV, Amsterdam 1979.
  • Os, Anita van, Han en Ineke Boerrigter e.a., Glad to be (a) round, monografie 2005.
  • Baas, Fredric, Het ongeziene palet - Han Boerrigter, in: Keramika 2 2005.