Broeseliske, Ilona

Voornaam: 
Ilona
Voorletters: 
I.
Achternaam: 
Broeseliske
Geboorteplaats: 
Delft
Geboorteland: 
Nederland
CV: 

Ilona Broeseliske is geboren te Delft. Van 2003 tot 2004 doet zij een cursus traditioneel Tibetaans boeddhistisch houtsnijwerk en tekenen, Zorig Chusum, Traditional Art School Bhutan in Thimphu, Bhutan. Van 2006 tot 2010 volgt zij de opleiding Academie voor Kunst en Vormgeving St-Joost te Breda gevolgd door een MFA afdeling Schilderkunst, Maharaja Sayajirao Universiteit van Baroda, Vadodara, India van 2013 tot 2015. Van 2015 tot 2017 vervolgt zij haar opleiding MA aan de Royal College of Art te Londen. In 2016 is er een Exchange RCA/ Kyoto City University of Arts, MFA Keramiek, Kyoto, Japan. In 2019 is het werk van Ilona geselecteerd voor de Korean International Ceramic Biennale 2019 (KICB2019), voormalige Gyeonggi International Ceramic Biennale GICB, Icheon Zuid-Korea.  

Ilona heeft haar atelier in Amsterdam.

Bezoek haar website www.ilonabroeseliske.com

Afbeeldingen: Ilona Broeseliske (bron Royal College of Art); Ilona Broeseliske, 2-delige doos met rood en zilver, porselein (bron Stichting Van Achterbergh-Domhof); Time Machine, porcelein, 10x13,5,x,1,2 cm, 2017 (foto Egle Pernare); twee objecten, (porselein (bron Infinite Multiple).

 

 

 

 

 

Werk: 

"Schaal speelt een belangrijke rol in het werk van Ilona Broeseliske, haar sculpturen zijn niet groter dan het menselijk hoofd. Ze noemt haar praktijk P.P.P. (Petrified Porcelain Poetry) en vergelijkt het werk met 3D lijntekeningen die uit wit A4 kopieerpapier zijn ontsnapt en 'steen worden. Door tactiliteit, een zeer afgewerkt oppervlak en een bijna ingenieurachtige precisie roept ze de toeschouwer op dichterbij te komen en nodigt ze uit tot een intieme en zintuiglijke relatie tussen het object en de toeschouwer."

"Mijn werk is voornamelijk gemaakt van porselein, soms gecombineerd met glas of edelmetalen. Het is belangrijk voor mij om het materiaal porselein te vermelden. Mijn fascinatie voor dit materiaal is ook omdat het geen elektriciteit geleidt. Tegelijkertijd, als je het vasthoudt en weer loslaat, geeft het de gezondheid van het lichaam vrij op een vergelijkbare manier als stenen, afhankelijk van de tijd dat je de voorwerpen vasthoudt. De meeste van mijn werken hebben openingen waar ander werk in past of kan bewegen. Eigenlijk zijn mijn werken mijn speelgoed en brengen ze me veel geluk en vreugde. Omdat ik speel met de verschillende onderdelen en verschillende composities maak in mijn atelier, denk ik dat mijn werk functioneel werk is. Ik wil werk maken dat duizenden jaren blijft leven. Dat de mensen van de toekomst misschien het werk uit onze tijd vinden en denken dat we veel plezier hadden. Evenzo lezen wij vorige culturen af aan hun voorwerpen van steen en keramiek. Dit is niet gecorrigeerd door een senior, maar in mijn eigen taal. Ik ben niet zo goed in woorden maar ik hoop dat mijn werk met u kan spreken."