Gils, van Tineke

Voornaam: 
Tineke
Voorvoegsel: 
van
Achternaam: 
Gils
Geboortejaar: 
1953
Geboorteplaats: 
Waddinxveen
Geboorteland: 
Nederland
Werkperiode: 
1984
CV: 

Tineke van Gils is geboren in 1953 te Waddinxveen. Als kunstenaar is zij autodidact. In 1984 begint zij haar loopbaan als professioneel pottenbakker in Amsterdam-Oost, waar zij een goedlopende pottenbakkerij heeft onder de naam: Biskwie. In 1994 verlaat zij Amsterdam om levenspartner te worden van Wim van Vliet, boer in Midden-Delfland. In 2006 werkt zij mee aan het 100-theepotten project (sponsoringproject voor een gemeenschappelijk project Turandot, Opera in de polder). In 2009 is Tineke van Gils 25 jaar pottenbakker. Zij reist dan naar China. In de porseleinstad Dehua heeft zij 100 verschillende Chine de Blanc theepotjes gedraaid en gebakken in de tunneloven. Het werken met deze zeer hoogwaardige porseleinaarde vraagt van de kunstenaar een zeer grote beheersing van het draaien en onder controle houden van de nog natte vorm. Aan het einde van haar verblijf in Dehua zijn de theepotjes zorgvuldig verpakt en verzonden naar Shanghai voor een bijzonder succesvolle expositie. In 2010 werkt zij in Nederland mee aan het Jaar van de Tijger, in samenwerking met de Chinese gemeenschap. 

Afbeeldingen: portret Tineke; 2003; Tineke werkt aan een theepot; Karperbeeld: zit/speelobject op een centrale plaats in nieuwbouwwijk Korpershoek, Midden Delfland, 2006; Het 100-theepotten project (in eigen atelier), 2010; Voorbeeld van een porseleinen theepot, Dehua (China); signaturen (bron Catalogus De vier Linden, Asperen 1988). Alle foto's met toestemming van de kunstenaar onder dank overgenomen van haar website.

Adres

Van Gils Keramiek, Rijksstraatweg 16,2636 AX Schipluiden, tel: 015 3808191

www.tinekevangils.com

Werk: 

“Draaien is voor mij dansen met klei. De klei is mijn partner en onze dansvloer is de draaischijf. Of het nu gaat om steengoedklei afgewerkt met asglazuren (het hoofdbestanddeel in mijn celadonglazuur bestaat uit as van ons eigen snoeihout. Elke houtsoort heeft zijn eigen effect op kleur en uiterlijk van het glazuur) of om porselein: ik wil sporen nalaten. De sporen van mijn vingers, van een stuk hout of van het mes zijn spontaan, zij tonen het directe contact met de klei, zowel in mijn vrije werk als in mijn serviezen. Een goede vorm - dit is mijn visie - ontstaat van binnenuit. Potten zijn als mensen. Als de binnenkant in orde is dan is de buitenkant per definitie goed. Bij het draaien met de klei zit deze filosofie in mijn handen. Technisch gezien worden de vormen van binnenuit gedraaid, dat wil zeggen dat de hand die de binnenkant van de pot maakt de belangrijkste rol heeft. De buitenkant is slechts de afspiegeling van wat zich binnenin heeft afgespeeld. Vandaar ook dat ik de buitenkant zo min mogelijk aanraak en niet of nauwelijks bijwerk; ik láát het daar gebeuren; de sporen blijven zichtbaar. Ik wil dat mijn werk plastisch is en het karakter heeft van klei die nog in beweging is.”“Het porselein (Limoges) draai ik met de hand zo ragdun dat het tijdens het stoken transparant of lichtdoorlatend wordt. De draaibewegingen werk ik niet weg. Als rimpels blijven zij zichtbaar in de doorschijnende scherfwand.De toegepaste techniek heeft een collectie serviesgoed opgeleverd waarin elk onderdeel, van de theepot tot het koffiebekertje, kan worden gezien als een sculptuur op zich.”De keramiek van Van Gils raakt onlosmakelijk verbonden met de polder en draagt er nu de sporen van. De kracht, de vaart en de losheid, oftewel: 'de franse slag' in de keramiek van Tineke van Gils, weerspiegelen de snelheid en efficiency van het leven op het platteland. Kortom: de slowceramics ademen haar woonplaats Midden-Delfland.

Bibliografie: 
  • Augustijn, Piet, Hedendaagse Keramiek in Nederland, 2008.