Kapelhuis, Galerie

Naam: 
Kapelhuis, Galerie
Plaats: 
Amersfoort
Nationaliteit: 
Nederland
Werkperiode: 
1960 - 1992
Geschiedenis bedrijf: 

In 1948 neemt Hyke Koopmans de handweverij van Dien Flick-Materman aan de Troelstralaan in Amersfoort over. In 1949 verhuist de kleine weverij naar het kleine monumentenpand Het Kapelhuis (uit circa 1480 - zie pentekening Robèrt de Graaf) in de Krankeledenstraat in Amersfoort. Circa 1950 komt Margje Blitterswijk de weverij versterken. Omdat de dames niet alleen serica willen maken zoeken zij een ruimte om hun unica weefstukken aan te bieden. Daarom wordt vanaf 15 oktober 1960 de parterre van het pand aan de Krankeledenstraat ingericht als Galerie 'Het Kapelhuis, Kunst in het Ambacht.' Drie jaar later is de galerie elke werkdag geopend. Er worden dan twee exposities per jaar georganiseerd. De dames nemen een voorbeeld aan de inspirerende Toos van 't Hoff en haar galerie 'Int Constigh Werck' in Rotterdam-Kralingen. Na haar vroege overlijden in 1960 gaat Galerie Kapelhuis met hetzelfde concept voortvarend verder. Meer exposities per jaar, alle diciplines binnen de kunstnijverheid voeren, deze volgen en deze ook tonen. Sinds 1965 wordt ook grafiek en incidenteel een schilderij getoond. Maar sieraden en keramiek vormen de hoofdmoot. Galerie Kapelhuis ontwikkelt zich in de 1970s tot de meest toonaangevende galerie voor de Toegepaste Kunsten in Nederland. In 1970 wordt in De Zonnehof in Amersfoort een jubileumexpositie van keramisch werk gehouden. In 1977 volgt wederom een grote keramiekexpositie naar aanleiding van het verschijnen van de belangrijke publicatie over Nederlandse keramiek 1900-1975 door Mieke Spruit-Ledeboer. Ook besteedt het Kapelhuis aandacht aan buitenlandse keramisten zoals bijvoorbeeld de Engelsen in de jaren 1977, 1979, 1980 en 1985. Het 25-jarig bestaan van de galerie in 1985 vormt de aanleiding voor een grootse manifestatie op vier locaties, namelijk Museum Flehite, De Zonnehof, de Elleboogkerk en Galerie Kapelhuis. Het is ook rond deze tijd dat de galerie het oorspronkelijke Kapelhuis moet ontruimen en een alternatieve ruimte aan de overzijde van het plein onder de Onze Lieve Vrouwe toren vindt. Maar de dames zijn daar allesbehalve gelukkig mee. In 1992 stopt de galerie. Er is geen geschikte opvolging gevonden en ook is de belangstelling voor het genre dat gevoerd wordt tanende. Galerie Eewal uit Leeuwarden vestigt zich voor korte tijd in deze ruimte.

Wij zijn de dames van het Kapelhuis dankbaar voor hun prachtige, succesvolle galerie in Amersfoort. Capriolus Contemporary Ceramics probeert de herinnering aan deze galerie levend te houden door het assortiment aan te bieden dat destijds het succes voor de Galerie bracht.

Afbeeldingen: pentekening van het Kapelhuis te Amersfoort, 2003 (kunstenaar Robèrt de Graaf, Amersfoort, voor opdrachten bel  033-4750338): de dames van Galerie Kapelhuis, v.l.n.r. Hyke Koopmans, Maria van Kesteren en Margje Blitterswijk, 1982; overzichtfoto expositie Nederlands Keramiek '85, Elleboogkerk Amersfoort, 1985 (bron: boek Galerie Kapelhuis, 2003); Johhny Rolf, potobject te zien op de overzichtfoto expositie Nederlands Keramiek '85 (foto Jan de Rooden).

Bibliografie: 
  • Koch, André, Galerie Kapelhuis, dertig jaar vernieuwing in de toegepaste kunst 1960-1990, 2003.