Loo, Wim van de

Voornaam: 
Wim
Voorletters: 
W.
Voorvoegsel: 
van de
Achternaam: 
Loo
Geboortejaar: 
1931
Geboorteplaats: 
Utrecht
Geboorteland: 
Nederland
Werkperiode: 
1958
CV: 

Wim van de Loo is geboren te Utrecht op 7 juli 1931. In 1947 bezoekt hij de Philips-bedrijfsschool in Eindhoven waar hij de opleiding tot instrumentmaker volgt. Na ruim drie jaar komt hij bij zijn vader in de zaak van porselein, aardewerk en glas. Wim wordt kind aan huis bij  de Nederlandse en buitenlandse keramiekfabrieken. Met Dirk van der Want van Zenith Gouda bouwt hij een bijzondere vriendschap op. Wim leert het fabricageproces, maar ook de detailhandel steeds beter kennen. Hij wordt steeds vaker door fabrikanten om advies gevraagd, ook door de grote bedrijven zoals Wedgwood en Rosenthal. Van 1972 tot 1987 runnen Wim en zijn vrouw Suus de zaken Hoyng in Eindhoven en Tilburg.

Al die passie voor ambachtelijkheid en goede smaak bracht Wim ook zelf bij de draaischijf. Die passie voor klei was al in militaire dienst in Vierhouten bij de kunstschilder Huismans begonnen. In de jaren tachtig krijgt Wim les in pottenbakken, onder meer bij de keramist Joop Crompvoets te Swalmen. Wim ontwikkelde zich naast keramist ook als verzamelaar en onderzoeker (bijvoorbeeld over de aardewerkindustrie in de stad Utrecht). Van de Loo heeft als keramist altijd in de Italiaanse majolica techniek gewerkt, d.w.z. eerst het object in biscuitbrand stoken, daarna dit deels of geheel dompelen in een dekkende tinglazuur en hierin decors aanbrengen in de vier kleuren blauw, groen, oker en oranje en soms een paarsachtige. Op zoek naar een leermeester in deze majolica techniek kwam Wim in 1993 terecht bij de bekende Engelse potter Alan Caiger-Smith. Behalve gebruikskeramiek maakt Van de Loo ook tegels en afgeleiden daarvan. De keramist is voortdurend erop uit om originele objecten te bedenken, zoals de succesvolle keramische luchtballonnen, dekplaatjes voor luciferdozen, borstelruggen, zuinigjes (dit zijn minischoteltjes op voet waarop een kaarsstompje kan uitbranden) en veel andere objecten, allen in de majolica techniek. 

Afbeeldingen: Wim van de Loo beschildert een albarello in zijn artist-in-residence periode bij Alan Caiger-Smith in de Aldermason Pottery (UK) in 1993; kop op 17e-eeuwse tegelcopie met omgeslagen pootjes; presentatie met keramische luchtballonnen; Trompe-l'oeil schotel met snoepjes; kinderspeltegel drie-dimensionaal uitgewerkt; signatuur 1993 in de werkplaats van Aldermason Pottery; stempel en signatuur werk uit 2006.

Bibliografie: 
  • Gebakken en geglazuurd. Hedendaagse keramiek uit de regio. Museum Kempenland, Eindhoven 1995.
  • Pluis, J., Nederlandse Tegels 1900-2000, 2008.
  • Schenk, Lejo, 'Wim van de Loo: van instrumentmaker tot ondernemer en selfmade keramist', in: TEGEL 44, 2016, uitgave Stichting Vrienden Nederlands Tegelmuseum, Otterlo.