Posthuma, Rem(ko)

Voornaam: 
Rem(ko)
Voorletters: 
R.
Achternaam: 
Posthuma
Geboortejaar: 
1970
Geboorteplaats: 
Breda
Geboorteland: 
Nederland
Werkperiode: 
2000
CV: 

Rem(ko) Posthuma is geboren te Breda in 1970. Hij volgt de bachelor opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam van 1994 tot 1998. Hij vervolgt de Master of Fine Arts opleiding - toegepaste kunst - aan de Sandberg Instituut te Amsterdam van 1998 tot 2000. In 2001 heeft hij een kwartaal gewerkt in het European Ceramic Work Centre (EKWC) te Den Bosch. In hetzelfde instituut werkt hij in 2006 aan het 'Brick Project'.

Bezoek de website: www.remposthuma.com

Afbeeldingen: portret kunstenaar, circa 2013 (bron website kunstenaar); wandreliëf (geïnspireerd op een plafond in het Alhambra te Granada (ESP) in het Islamitisch Paviljoen op de Nieuwe Oosterbegraafplaats te Amsterdam, 2012 (bron website kunstenaar).

Werk: 

Rem Postuma over zijn werk: "Mijn kunst is niet-confronterend maar tegelijkertijd krachtig. Het werk nodigt uit tot nadenken, over de ruimte om en in de reikwijdte van het werk. De betekenis van leegte is iets wat ik onderzoek en belangrijk is. Het is meer een beleving die het onbenoemde en onbepaalde nog omvat en mij een kader biedt, voorbij woorden en letterlijke beschrijving. Het ornament is vaak ook belangrijk in mijn werk. Ik speel met de dichtheid tussen de materie die het werk inneemt en de leegte die het koestert of omlijst. Bij het maken is er altijd een aanzienlijk risico gedurende het hele proces. Soms is het werk een triomf van kleinschalige inventiviteit waarbij de grenzen tussen kunst, ambacht en techniek samenvallen. Ik houd ervan de grenzen van het materiaal steeds op te zoeken en geen concessies te doen aan het visuele dat ik beoog. Het proces om het te maken gaat vaak om een veelheid van techniek, zodat het werk in het atelier vaak doet denken aan rituele handelingen, waarbij herhaling een cruciaal middel van het creëren is geworden. De laatste tijd ben ik geïnteresseerd in het gebruik van de nieuwste 3-D technieken, maar in combinatie met oude technieken en materialen die een ambachtsman zou gebruiken. Mijn laatste kunstwerk voor een openbaar gebouw is een muur relief, eveneens ontstaan uit deze 3-D techniek voor het Islamitische Paviljoen op de Nieuwe Ooster in Amsterdam. Dit werk vertegenwoordigt alles wat ik op dit moment probeer te doen op het gebied van kunst, ambacht en techniek."
 

Bibliografie: 
  • 'Rem Posthuma', in: Keramiek 4 (augustus 2008).
  • Heslenfeld, Marianne, Klei! / Clay!, een eeuw keramiek aan de Gerrit Rietveld Academie, 2014.