Ridderikhoff, Corien

Voornaam: 
Corien
Voorletters: 
C.
Achternaam: 
Ridderikhoff
Geboortejaar: 
1953
Geboorteplaats: 
Amsterdam
Geboorteland: 
Nederland
Werkperiode: 
1977
CV: 

Corien Ridderikhoff is geboren op 1 juni 1953 te Amsterdam, Oost-Watergraafsmeer. Van 1971 tot 1977 doet zij de opleiding MOB Handvaardigheid. In die tijd is zij verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, specialisatie keramiek. Van 1977 tot 1978 heeft zij een werkperiode in het Keramisch Werkcentrum in Heusden aan de Maas. In 1978 volgt in Amsterdam de oprichting van het Kleikollektief, samen met Klaartje Kamermans. In 1982 volgt een tweede werkperiode in het Keramisch Werkcentrum in Heusden. Symposium met Jacqui Poncelet en Nicolas Homoky in Heusden. In 1987 is een derde werkperiode in het Keramisch Werkcentrum in Heusden. Er is samenwerking met de schilder Eddy Varekamp, sinds 1990 met de illustratrice Anki Posthumus en sinds 1995 met Gerda van Kersbergen, onder andere voor tegels met vogels en amfibiën. In 2004 heeft Corien een nieuwe werkperiode in het EKWC in 's Hertogenbosch. In 2015 houdt de samenwerking met Klaartje Kamermans in het Kleikollektief op. Dit Kleikollektief aan de Hartenstraat 19 in Amsterdam heeft dan 37 jaar bestaan. Corien maakt een nieuwe start en verhuist per 1 oktober naar Atelier Kloveniersburgwal 111G te Amsterdam.

Afbeeldingen: Foto uit circa 1980 in: De hedendaagse gebruikskeramiek in Nederland. Vaas, porselein met kleurvlakken, hoogte 30 cm, 1990. Corien bezig met glazuurwerkzaamheden in haar atelier van Kleikollektief, Hartenstraat, Amsterdam, circa 2008.

Bezoek verder de website van Corien: www.corienridderikhoff.nl

Werk: 

Corien maakte tot circa 1981 gebruiksvoorwerpen in de trant van de Japanse theeceremonie-keramiek, maar ook dekseldozen, geïnspireerd op de Japanse architectuur. Deze dozen zijn, net als al haar andere werk, zeer accuraat afgewerkt. Na de Japanse vormen volgt er strakker werk: veelhoeken, gevouwen tegels en puzzles, over het gehele oppervlak voorzien van rasterwerk in reliëf. De rasters worden in verschillende tinten ingekleurd, waardoor allerlei geometrische patronen ontstaan. Bijzonder zijn de tegels van gegoten porselein met decors van een labyrint.

Bibliografie: 
  • Spruit-Ledeboer, Mieke - Nederlandse Keramiek 1975-1985, Amsterdam 1985.
  • Spruit-Ledeboer, Mieke en Maarten van Thiel, De hedendaagse gebruikskeramiek in Nederland, 1981.
  • Augustijn, Piet, Hedendaagse Keramiek in Nederland, 2008.
  • Boom, Mels, De kunst van het decoreren, 2009.