Rijsdorp, Ellen

Voornaam: 
Ellen
Voorletters: 
E.J.
Achternaam: 
Rijsdorp
Geboortejaar: 
1962
Geboorteplaats: 
De Haag
Geboorteland: 
Nederland
Werkperiode: 
1992
CV: 

Ellen J. Rijsdorp is geboren te Den Haag in 1962. Zij volgt de propedeuse opleiding aan de Christelijke Academie voor Beeldende Kunsten (CABK) te Kampen van 1982 tot 1983. Ellen vervolgt haar opleiding aan het KMBO keramische technieken te Gouda van 1985 tot 1991. In 1990-1991 volgt zij nog een glazuurcursus bij Kerade v/h/ Potterij Delft. Tussen 1991 en 1995 is Ellen demonstratiedraaier bij De Porceleyne Fles te Delft. In 1992 opent Ellen haar eigen atelier. Zij werkt aanvankelijk in Den Helder, maar later in Delft. Tussen 1998 en 2009 doet Ellen nog diverse workshops, o.a. in de raku techniek. Ellen is lid van vereniging Nederlandse Vakgroep Keramisten (NVK) sinds 1994 en tevens docent aan diverse opleidingen..  

Bezoek de website van de kunstenaar: www.ellenrijsdorp.nl

Afbeeldingen: Portret Ellen Rijsdorp (bron You Tube); Ellen met twee werken (bron Delft op zondag); Ellen bij Art in Action 2012 (bron Katka ceramics); drie werken (bron website kunstenaar).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Werk: 

Ellen vertelt op haar website: "Verwondering met name in de natuur is voor mij een aanzet tot kijken, voelen en beleven. Vormen waar wind, water, vuur of andere aardse elementen mee hebben gespeeld. Een stuk boomschors, de ribbels in het zandstrand, sneeuwkristallen, kruiend ijs: de ritmes die daarin voorkomen zijn de inspiratiebron voor de oppervlakte structuren van mijn keramische objecten. De gedraaide vorm is de basis van mijn objecten. Vlak na het afronden van de keramiekopleiding (Gouda 1985 – 1991) ben ik in eerste instantie op zoek gegaan naar mijn eigen vormentaal. Daar werd tijdens de opleiding vrijwel geen aandacht aan besteed. Het was vooral belangrijk dat je goed en in een vlot tempo productie kon draaien. Dat heeft me geleerd dat ik gemakkelijk en snel klei kan bewerken. Technische vaardigheid geeft je de kans om de grenzen van het mogelijke te onderzoeken. Juist dat is een weg naar een eigen vormentaal. Mijn objecten worden altijd ondersteboven gedraaid. Destijds maakte ik platte bovenvlakken als uitgangspunt. De stukken werden raku en reducerend (koper mat) gestookt. In de objecten zag je vaak een tegenstelling tussen strakke gepolijste vlakken afgewisseld met het grillige lijnenspel van het (naked) raku stoken. Het reducerend stoken was een moeilijk te sturen proces maar leverde een ruim palet van kleuren op. Na 12 jaar intensief rakustoken besloot ik rigoureus een andere richting te kiezen.Ik keerde terug naar het steengoed stoken. In eerste instantie heb ik de nieuwe huidbewerking toegepast op mijn oude vormen. Maar dit was niet in harmonie met de decoratie. Stap voor stap werden de vormen boller. Deze objecten bestaan uit dubbelwandige bolvormen. De huid van de klei wordt beschilderd met engobes (gekleurde vloeibare klei). Al draaiend op de elektrische schijf wordt er een structuur geslagen door een metalen plaatje tegen de klei aan te duwen. Hij danst als het ware over de klei en laat hierdoor een regelmatig ritme achter. Deze structuur wordt licht ingewassen met een mat kleurend glazuur en op 1220 0C gestookt. De schijnbare chaos wordt door een subtiele rand omkaderd en zo bedwongen. De binnenvorm wordt soms afgewerkt met glanzend goud. Als de vorm uitgetrokken wordt tot in een punt dan wordt ook deze behandeld met een goud luster. Mijn dubbelwandige vormen zijn ingetogen.  Ze ogen zacht als fluweel, vragen erom aangeraakt te worden. Ze balanceren op een rubber ring zodat de objecten in verschillende standen gepresenteerd kunnen worden. Je mag ermee spelen. Hierdoor laten de oppervlakten tegelijk structuur en spontaniteit zien. Ook is er de tegenstelling van het hoogglanzende goud en de matte structuur. In mei en juni 2016 werd ik uitgenodigd om te komen werken als artist–in-residence in San Bao, China. Het was een goed moment, na vijfentwintig jaar gewerkt te hebben als professioneel keramist, voor reflectie en verdieping. Op die inspirerende plek, nabij porselein hoofdstad Jingdezhen, heb ik onderzoek gedaan voor nieuw werk. Ook in Jingdezhen wordt volop geëxperimenteerd, te midden van traditionele technieken en hoogstaand vakmanschap. Inmiddels is er een compleet nieuwe collectie werk: ronde kommen die uit het midden liggen, grof afgewerkte randen. Alsof het object uit de rotsen is gehakt. Gevonden, na jarenlange verwering. In de komvorm ligt soms, diep verscholen in het craquelerende porselein, een meertje van glazuur. Het is spannend om binnen dit nieuwe kader op ontdekkingstocht te gaan. Het biedt weer veel nieuwe mogelijkheden."