Sprang, Anne-Marie van

Voornaam: 
Anne-Marie
Voorletters: 
A.
Voorvoegsel: 
van
Achternaam: 
Sprang
Geboortejaar: 
1960
Geboorteplaats: 
Utrecht
Geboorteland: 
Nederland
Werkperiode: 
1988
CV: 

Anne-Marie van Sprang is geboren op 6 april 1960 te Utrecht. Zij volgt van 1983 tot 1986 de opleiding aan de AKI te Enschede. Daarna vervolgt zij van 1986 tot en met 1988 de opleiding aan de Jan van Eyck Academie te Maastricht, richting Mixed Media. Zowel in 1996 als in 1999 werkt zij een periode op het Europees Keramisch Werkcentrum te ’s Hertogenbosch. Vanaf die tijd werkt zij voornamelijk in porselein. In januari en februari 2004 doet Anne-Marie een werkperiode in de gastateliers van Beeldenstorm en Grafisch Atelier Daglicht in Eindhoven. In 2007 heeft Anne-Marie een belangrijke solo expositie met titel “Hangen en staan” in keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden. Anne-Marie exposeert geregeld in Galerie de Witte Voet van Annemie Boissevain in Amsterdam. Einde 2010 exposeert zij ook in Museum Beelden aan Zee in Scheveningen.

Anne-Marie is beeldhouwer, keramist, collagist, installatiekunstenaar en tekenaar. Zij woont en werkt in Middelburg (atelier in het gebouw van de Middelburgse Atelier Stichting, Gravenstraat 63, 4331 KN Middelburg).

Bezoek haar website: http:/www.amvs.nl  

Afbeeldingen: Anne-Marie van Sprang, portret ca. 2017 (bron Facade 2017); Plastiek 'Vooruit en achterom kijken', porselein, handgevormd (bron: eyseseeart.wordpress); Global Girl, collectie Keramiekmuseum Princessehof Leeuwarden 2007; 'Reflect', groot beeld in de expositie Facade 2017 in het Prins Hendrikdok te Middelburg.

Werk: 

Haar kleine, fragiele, ijle figuren in voornamelijk biscuit porselein vormen onbetwist een absoluut unieke groep binnen de hedendaagse keramiek. Kijken, luisteren, verbergen, onthullen en gezien worden zijn steeds terugkerende thema's in het werk van Anne-Marie. De figuurtjes hebben een vervreemdend effect op de kijker. Een toeter uit een oor of mond, een huis over het hoofd waardoor alleen armen en benen zichtbaar zijn, alsof de figuur iets te verbergen heeft.

Bibliografie: 
  • Keramika, Jaargang 19 nummer 4, winter 2007.
  • Pretty Dutch, tentoonstellingscatalogus Princessehof Leeuwarden 2007.                              
  • Reis door mijn kamer, tentoonstellingscatalogus stichting KIK 2006.
  • Even en oneven, Museum van Nagsael, 11 jaar 132 tentoonstellingen 2006.                                           
  • Bewaerschole, intimiteiten 2005.                           
  • Beelden buiten, Kunstroutes door Nieuwegein, Uitgave Gemeente Nieuwegein, 2005.                    
  • Gastateliers Daglicht / Beeldenstorm 2004, Eindredactie Beeldenstorm/Daglicht, Hendrik Driessen, Bruce Gernand, Sally Reynolds, Margriet Thissen en Margo van de Wiel, 2004.                         
  • Prins, Wouter, "Op atelier bezoek bij Anne-Marie van Sprang", Origine nr.1 / 1999.                              
  • Roos, Robert, Dagblad Trouw recensie, tweede Salon van Utrechtse kunstenaars, 1996.                 
  • Veenstra, Irene, Vouwblad 15, De Fabriek, Eindhoven 1994.                                                     
  • Westen, Mirjam, Hof van beelden, catalogus, botanische tuinen Utrecht 1991.                              
  • Veenstra, Irene, “Wenn das Herz singt lachen die Blätter”, catalogus, Nordhorn, Duitsland 1991.        
  • Elzen, Annet van de, en Anne-Marie van Sprang, “Better be smart than work hard, catalogus, Den Bosch / Utrecht 1990.                                              
  • Reijnders, Tineke, Van nabijheid en distantie, catalogus bij de expositie, Gemeentemuseum Roermond, 19.12.1987 – 24.01.1988.
  • Augustijn, Piet, Zwart-Wit / Black-White, de afscheidsexpositie van Piet Augustijn bij het Gorcums Museum, 2013.