Voogd, Marjan de

Voornaam: 
Marjan
Voorvoegsel: 
de
Achternaam: 
Voogd
Geboortejaar: 
1957
Geboorteplaats: 
Davos
Geboorteland: 
Zwitserland
Werkperiode: 
1990
CV: 

Marjan de Voogd is geboren op 23 juni 1957 in Davos, Zwitserland. Zij volgt van 1978 tot 1983 een opleiding bij D'Witte Leli te Amsterdam. Van 1987 tot 1990 volgt zij de opleiding aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht. In 1987 werkt zij in het Internationaal Keramisch Werkcentrum in Heusden.

Adres: Marjan de Voogd, Marnixstraat 201, 1015 VS Amsterdam, telefoon 020 62 55 245                                                        

e-mail adres: marjan@marjandevoogd.nl

www.marjandevoogd.nl

Foto' s: Marjan in haar atelier - helicopterview; Object Cixi, uit de serie Natuurverschijnselen, porselein, techniek agaat en intarisa, hoogte 22 cm; Object de Liefdesbrief uit de serie Kommen, porselein, techniek intarsia, hoogte 22 cm; signatuur van de kunstenaar.

Werk: 

Natuur verschijnselen - "De geordende chaos van de natuur en factorale organismen zijn ook uitgangspunt van mijn werk. Het werk is kleurrijk glasachtig en grillig, ik schep mijn eigen natuur verschijnselen: uiterst fijne maar keiharde staketsels, luchtig  als geraamtes van zeedieren, met flinterdunne randjes, puntjes, doorschijnende en ondoorschijnende vlakken van ingekleurd porselein fantaseer ik organische strukturen. Opaal groene, ijswitte, helder transparante of fel diepblauwe glazuren combineer ik met gladde en ruwere oppervlakten. Het porselein, karakteristiek verfijnd, stromend en glasachtig vervormd tijdens het stoken, is het ideale materiaal om mijn ideeën in te verwezenlijken."

Kommen - "In mijn kommen zijn de schilderkunstige aspekten van belang, een aantal werken zijn ontstaan vanuit  bestaande schilderijen, sommige van Johannes Vermeer. Het was een uitdaging om deze om te zetten in porselein. Refererend  aan een schilderij  probeer ik met kleuren en vormen een werk te benaderen, ik leg ingekleurd porselein op een schilderachtige manier bij elkaar en dat vormt vervolgens een compositie. Daarna leg ik het in een driedimensionaal vlak. Een complexe manier van werken  waarbij toch een zekere natuurlijkheid van de vorm behouden blijft. Als ik zou hebben geschilderd op de kom, dan laat ik me leiden door de vorm en is een zekere spontaniteit verdwenen. Ook de kleur is door en door in de scherf beklonken, zodat de binnenkant verbinding  heeft met  buitenkant. Niet alle werken zijn vertalingen van bestaande schilderijen, sommige zijn meer intuïtieve associaties en reacties."