Giles, Maggi

Voornaam: 
Maggi
Voorletters: 
M.
Achternaam: 
Giles
Geboortejaar: 
1938
Geboorteplaats: 
Newquai (UK)
Geboorteland: 
Groot Brittannië
Werkperiode: 
1966 - 2012
CV: 

Maggi Giles is geboren op 19 maart 1938 te Newquai in Cornwall, Engeland. Van 1953 tot 1956 doet zij een opleiding in tekenen, schilderen en ontwerpen aan het Bromley Art College in Kent. Daarna is zij werkzaam als reclame- en modetekenares in Londen en als docente. In 1959 heeft zij haar eerste tentoonstelling in Engeland. In 1965 vertrekt zij naar Nederland. Zij volgt avondlessen aan de Vrije Academie te Den Haag. Tussen 1966 en 1974 is zij werkzaam bij De Porceleyne Fles te Delft, afdeling bouwkeramiek. Zij is hier aanvankelijk als ontwerpster van bouwkeramiek. In 1970 begint Maggi Giles met het maken van keramische plastieken bij De Porceleyne Fles. In datzelfde jaar heeft zij haar eerste expositie van keramiek op voordracht van Karel Appel in het Stedelijk Museum te Amsterdam. In 1972 volgt de verhuizing van Scheveningen naar Amsterdam, waar zij een eigen atelier heeft aan de Prinsengracht 660. Behalve keramische plastieken en wanddecoraties maakt Maggi ook tekeningen, schilderijen en gedichten. Maar altijd zonder een mooie, veelzijdige boodschap, zoals zij zelf zegt. De klei die Maggi gebruikt wordt met de hand gevormd, de oppervlakte ingekerfd, geglazuurd en gebakken tot 1020 graden. In 2005 heeft zij een expositie in het Keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden. Rond 2012 zijn de activiteiten vanuit het souterrain aan de Prinsengracht op een lager pitje gekomen.

Afbeeldingen: Portret zwart-wit (bron C.O.S.A. oktober 1980); portret (Kleikunst BNL 1993); portret in kleur, fotograaf Tom Van Nuffel, 2004 (bron: Kunst en Antiek Journaal dec. 2004); werk 'Grote gapende tijger' uit 1993; signatuur uit de catalogus De Vier Linden, Asperen 1988.

Werk: 

Het keramische werk van Maggi Giles toont verwantschap met de illustraties in haar boek The Perfect Planet. Het is een driedimensionaal verhaal waarbij de tekens uit haar illustraties steeds weer opduiken. Kenmerkend voor haar werk is het levendige kleurgebruik en de donkere contouren. In haar recente werk is de vorm een verhaal op zich, zoals te zien is bij de stoelen die in bezit zijn genomen door een poes (tekst Te Duits, 1990).

Bibliografie: 
  • Veilingcatalogus 279A Sotheby Mak van Waay B.V., 25.10.1977 e.v.
  • Nederlandse Keramiek 85, Museum Flehite, catalogus 1985.
  • Spruit-Ledeboer, Mieke G., Nederlandse keramiek 1975-1985.
  • Duits, Timo te, Moderne Keramiek in Nederland, 1990.
  • Neue Keramik, 1990 nr. 4 en 1993 nr.7.
  • Nelis, Ilse e.a. Kleikunst in de Benelux, 1993.
  • Juffermans, Jan - Maggi Giles: van klei tot kleur, in: Kunst en Antiek Journaal, december 2004.