Nanning, Barbara

Voornaam: 
Barbara
Voorletters: 
B.
Achternaam: 
Nanning
Geboortejaar: 
1957
Geboorteplaats: 
Den Haag
Geboorteland: 
Nederland
Werkperiode: 
1979 - heden
CV: 

Barbara Nanning geboren in Den Haag op 3 januari 1957. Tussen 1974 en 1979 bezoekt zij de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam. Docenten daar zijn Harry op de Laak en Jan van der Vaart. Medestudenten zijn Irene Vonck en Geert Lap. In 1977 loopt zij stage bij Pierre Mestre in La Borne (Fr.). In 1978 bezoekt zij de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam. In 1978-1979 betrekt zij een huis aan de Chassee straat in Amsterdam-West. In het souterrain richt zij een atelier in. Hier werkt zij samen met Geert Lap (tot 1981) en daarna met Irene Vonck tot 1984. In 1982 maakt Barbara samen met Irene een studiereis naar Mexico. Na haar Mexico reis is Barbara fellere glazuren en engobes gaan gebruiken. Haar eenvoudige potten en schalen worden nu op diverse manieren versierd met kleurige draden. In 1986 verhuist Barbara naar haar nieuwe atelier aan het W.G. Plein te Amsterdam. In 1988 reist Barbara naar Cappadocië in Turkije. Zij maakt nu een aantal ongeglazuurde objecten in natuurlijke kleuren: de serie 'Draaiingen'. Hierna worden de vormen complexer; tevens ontstaat er de combinatie van beweging met rust, een zoeken naar evenwicht tussen grillige vormen en regelmatige structuren, beide voortkomend uit waarnemingen van natuurfenomenen, kristallen, boom- en (versteende) wortelvormen. Barbara zegt daarover zelf: "Ik wil beweging laten zien, en die beweging moet voortkomen uit het materiaal, waarbij ik de eigenschappen van dat materiaal gebruik". De kleur gaat nu ook een belangrijke rol spelen. De serie 'Galaxy' uit circa 1990 is daarvan een prachtige en succesvolle uiting geweest. Na haar reis naar Japan in 1991 begint zij haar ervaringen uit te werken in nieuwe, grote vormen waarbij zij technieken, die ze heeft uitgevonden om kleur direct als pigment op te brengen, verder verfijnde. Er ontstaan nu grote objecten, waarbij zij gebruik maakt van grillige wortels van Scandinavisch 'keenhout' (versteend hout) in combinatie met meer geconstrueerde, ruimtelijke vormen. Het gaat de kunstenaar nu om het ordenen der dingen. Wij herkennen hierin vaak het zorgvuldig aangeharkte zand uit de Japanse (Zen)tuin. Ook in de series die daarna telkens ontspruiten aan haar zeer creatieve geest slaat zij een brug tussen het bekende en vreemde, tussen klei en andere nieuwe materialen, tussen ratio en intuïtie en zo overschrijdt ze de kloof tussen ceramiek in haar klassieke betekenis en wordt het beeldende kunst. Haar steengoedklei wordt gestookt in een gasoven tot 1250 graden. Barbara Nanning is internationaal doorgebroken met haar werk. Ook in de laatste jaren heeft zij diverse prestigieuze prijzen (1991 Japan met haar zandgekleurde 'Galaxy' serie) gewonnen. In het artikel 'Zondigen tegen Traditie en Dogma' (Tableau, februari 1999) laat zij duidelijk blijken nieuwe wegen te willen inslaan en daarbij zich niet te willen laten afleiden door traditionele uitgangspunten binnen het keramische metiér. Zij gaat aan de slag met driedimensionale computersofware en maakt vanaf die tijd dan nog wel objecten, maar wil dat niet meer als hoofdactiviteit doen. Haar interesse om met en voor de industrie te werken is dus zo rond 2000 geboren. Zij werkt voortaan met vaklui in teams bij het creëren van glas- en keramische objecten.

Barbara Nanning exposeert in binnen- en buitenland en haar werk wordt aangeboden bij toonaangevende internationale galleries. Naast keramiek maakt zij dus ook prachtige glasobjecten en vanaf het einde van de 1990s vooral ook monumentale projecten - bijvoorbeeld de keramische bloem in het park van de Aalsmeerder bloemenveilingen - met toepassing van nieuwe materialen. 

Foto's: zwart-wit ca. 1994 in Keramiek, Niederlandische Gegenwartskeramik, Museum fuer angewandte Kunst, Gera (DE), 1994. Foto in kleur, 2010 in eigen atelier.

Zie ook www.barbarananning.info

Werk: 

Hoe wordt het object zo fraai kobaltkleurig terwijl het geen glazuur is?

In de 'Galaxy' en 'Terra' series worden koude toevoegingen gedaan aan de kale vorm. De kunstenaar besteld bij Keim in Scheveningen / Almere pigment poeder en zij brandt in haar oven zilverzand en zeeft dit daarna. Zilverzand en pigmentpoeder worden - met een stofkap op - gemengd. De vorm wordt met een lijm ingekwast en daarna wordt het gepimenteerde zilverzand over de vorm gestrooid. Resten die niet plakken worden weer afgeklopt. Dit proces herhaalt zich - telkens met droogtijden ertussen - wel een keer of zeven. 

Bibliografie: 
  • Spruit-Ledeboer, Mieke en Maarten van Thiel, De hedendaagse gebruikskeramiek in Nederland, 1981.
  • Nederlandse keramiek 85 De Elleboogkerk - expositiebrochure, Amersfoort 1985.
  • Duits, Thimo te, Keramiek 90, Moderne Keramiek in Nederland, 1990.
  • Crommelin, Liesbeth, Barbara Nanning Ceramics, Galaxy & Terra Series, 1993.
  • Aanwinst, Barbara Nanning, een object, in: Keramika no.4 1994.
  • Keramiek, Niederlandische Gegenwartskeramik, Museum fuer angewandte Kunst, Gera, 1994.
  • Reinewald, Chris, 'Zondigen tegen Traditie en Dogma', in: Tableau, febr. 1999.
  • Duits, Thimo te, Barbara Nanning _ Evolution, genesis, terra, galaxy, botanica, glass, work in progress, 2003.