Veen-Kiehne, Heide

Voornaam: 
Heide
Voorletters: 
H.
Voorvoegsel: 
van
Achternaam: 
Veen-Kiehne
Geboortejaar: 
1946
Geboorteplaats: 
Bremervörde
Geboorteland: 
Duitsland
Werkperiode: 
1973-2016
CV: 

Heide van Veen-Kiehne is geboren in Bremervörde in Duitsland op 18 juni 1946. Vanaf 1963 tot 1966 is zij bouwkundig tekenaar. Sinds 1973 is zij bezig met klei. Zij volgt de Akademie voor Industriële Vormgeving te Eindhoven, afd. Vrije Beeldende Vormgeving, van 1979 tot 1980. In die tijd heeft zij contact met de zilversmid Harry van den Thillart. Hij inspireerde haar in het maken van keramiek in combinatie met zilveren details als bandjes en hengsels. Van 1980 tot 1983 volgt zij draai- en glazuurlessen bij Joop Beekwilder. Sinds 1983 is zij zelfstandig werkzaam in eigen atelier De Potpourri in Eindhoven (Mirabelweg 58). Zij trouwt met Peter van Veen (1945), die tot 1995 officier is bij de Cavalerie. Als keramist heeft hij draailessen gevolgd bij Joop Beekwilder, maar verder is hij autiodidact. Heide en Peter runnen samen vanaf 1990 het Keramiekatelier Van Veen in Beegden (Maasgouw) bij Roermond. Tussen 1985 en 1995 wordt veel met soda raku gewerkt. Na 1995 werkt het echtpaar opnieuw in porselein. Bone China wordt gestookt in een electrische oven. De overige materialen in een gasoven gedurende 11 uur. In 2016 hebben Heide en Peter hun keramische carrière afgesloten.

Afbeelding: Heide aan het werk in haar atelier te Eindhoven, ca. 1987 (uit Kristall Glasuren); Heide en Peter van Veen voor hun atelier in Beegden, 2010s (bron foto kunstenaars); atelierfoto van het ringeloren van een porseleinen kom (bron foto kunstenaars); vaasje in porselein met decoratie (coll. Capriolus, verkocht); wandobject, 50 x 50 cm, porselein paperclay (bron Stichting Keramiekgids Limburg); signatuur (bron Catalogus De vier Linden, Asperen, 1988); stempel.

Werk: 

De keramisten aan het woord: "Na jaren van werken met diverse soorten klei, waarbij we verschillende decoraties met metaalzouten en glazuren toepasten, en op meerdere wijzen onze ovens stookten, hebben we ons gespecialiseerd in het werken met porselein uit Limoges, Porseleinpaperclay en Bone China. De transparantie en lichtheid van dit materiaal fascineert ons. In ons gezamenlijk atelier delen we onze ideeën en experimenteren met compositie, decoratie en het stookproces. We maken ieder onze eigen stukken, soms gedraaid op de schijf, dan weer met de hand opgebouwd, zoals vaasobjecten, doosjes, kommen, kleurrijke borden en schalen, wandobjecten en wat er zo verder in ons opkomt. Het kwetsbare materiaal met zijn zachte, licht ruwe huid, decoreren we met grafische voorstellingen, gemaakt van gekleurde slib en porseleinkrijtjes of metaalzouten. Niet zelden kiezen we ervoor elkaars werk te decoreren, maar in veel gevallen is ons individuele werk heel herkenbaar. In sommige objecten passen we ook andere materialen toe, zoals glas, ijzer of lei. Alle glazuren, engobes en ook de porseleinkrijtjes zijn in eigen atelier ontwikkeld en samengesteld (tekst overgenomen van de website van de kunstenaars).

Bibliografie: 
  • Schmidt-Walguny u.a., Kristall Glasuren, Keramikmuseum Westerwald, Höhr-Grenzhausen 1987.