Yeung Yuk Kan

Achternaam: 
Yeung Yuk Kan
Geboortejaar: 
1959
Geboorteplaats: 
Hong Kong
Geboorteland: 
China
Werkperiode: 
1988
CV: 

Yeung Yuk Kan is geboren in 1959 te Hongkong. Van 1977 tot 1981 studeert zij Schone kunsten en de Chinese literatuur aan de Chinese Universtiteit van Hong Kong. In 1987 behaalt zij een post universitair diploma in keramiek aan het Goldsmiths College, Universiteit van Londen. Het is in deze tijd dat ze haar partner ontmoet en zich vestigt in Nederland waar ze sindsdien werkt. Haar werk wordt internationaal tentoongesteld met stukken in de vaste collectie van het Hongkong Museum of Art als ook in privé verzamelingen in Azië, Europa en de U.S.A.

Tekst bron: www.mythings.nl 

Bezoek ook de website: www.yeungyukkan.com

Voor vragen en/of informatie neem gerust contact op met: Yeung Yuk Kan, Bavelselaan 7, 4835 GP  BREDA. 

Afbeeldingen: Portret van Yeung Yuk Kan uit 2009 (bron: zomercatalogus De Hullu, Gees, onder dank); portret in kleur, 2011; Pool Harbour, porselein container met decor, ca. 2009 (bron: zomercatalogus De Hullu, Gees); werk van onbekende datum en bron.

Werk: 

Voor Yeung Yuk-Kan is het creëren van keramiek als het schrijven van poëzie. Haar liefde voor literatuur, poëzie en tekenen worden samengevoegd en geïntegreerd in haar keramiek. Door zijn puurheid en plasticiteit heeft ze porselein verkozen om mee te werken. Ze beschrijft haar werk aldus: ‘een zacht duwtje, een tedere aanraking, mijn objecten pakken de beweging en poëzie wordt gevormd in de klei.’ Op deze keramische vorm, legt ze het accent van haar abstract tekenen en schilderen. ‘Soms bekijk ik mijn werk als een moment in tijd, een herinnering, van wat ik gezien en beleefd heb, van binnen maar ook van buiten, een compositie van de ervaring. Ik werk vaak met fragmenten, vanuit het intuïtieve gevoel componeer ik verschillende factoren op een werk, een gedicht dat ik gelezen heb, een schilderij dat ik gezien heb, een landschap dat in mijn hoofd springt of een emotie die ik op dat moment beleef.’ Vaak gebruikt ze haar intuïtie om het zachte oppervlak te bewerken, elke lijn en ruimte zijn een zoektocht binnen, een compositie van poëzie, een magische transformatie van de menselijke emoties.